Zenon Pląskowski. Artysta, ktory „maluje” w drewnie

Choć to technika zdobnicza znana już w starożytności, w świecie współczesnym nie zyskała zbyt dużej popularności. Być może dlatego, że od twórcy wymaga nie tylko wyobraźni i umiejętności prezentacji swoich artystycznych wizji, ale także niebywałej sprawności manualnej i nienagannego warsztatu rzemieślniczego. Intarsja. Technika zdobnicza, której podstawą jest… drewno. To właśnie intarsji swoje artystyczne życie poświęcił Zenon Pląskowski.

Intarsja, czyli po włosku intarsio – wykładzina, to technika zdobnicza, która znana jest już od setek lat. Pierwsze dzieła tworzone zgodnie z prawidłami intarsji pojawiały się już w starożytności. Technika ta zyskała na popularności jednak dopiero w okresie baroku i renesansu. Dziś jest sztuką rzadko spotykaną.

W przypadku intarsji płótnem czy powierzchnią jest drewno. To ono stanowi podstawę tej niezwykle oryginalnej i efektownej techniki. Drewno, które stanowi rzeczoną podstawę, wykłada się elementami z innych gatunków i rodzajów drewna. Dzięki temu uzyskujemy wyjątkowe obrazy, zdobienia mebli i elementów użytkowych. Wszystkie można traktować jak dzieła sztuki.

Intarcja 5 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnieIntarcja 4 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnieIntarcja 3 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnie

By uzyskać efekt przestrzeni, kolorów czy perspektywy, drewno, które stanowi podstawę wykłada się elementami podpalanymi, bejcowanymi czy podbarwianymi. To właśnie takie wstawki są podstawą dzieła – wstawiamy je w miejsce uprzednio wykrojonego drewna i układamy w stosowne wzory.

Patrząc na prace Zenona Pląskowskiego aż trudno uwierzyć, że są one wykonane w drewnie. To panoramy miast, budynki, kamienice i kościoły, a także martwa natura, scenki biblijne  czy portrety, które zachwycają najbardziej. Niezwykle pewne cięcie, mocno zarysowane kontury, zabawa kolorem a jednocześnie artyzm a nie tylko rzemieślnictwo – to cechy stylu Zenona Pląskowskiego.

Inspiracje? To może być tak naprawdę wszystko. Wśród ostatnich prac artysty znajdziemy zarówno portrety najbliższych (ukochane wnuczki Hania i Zosia i wnuczek Stefan), jak i podobizny postaci historycznych (Józef Haller).

Jakie są etapy powstawania drewnianych obrazów? – Po zakończeniu tworzenia następuje etap klejenia. Najbardziej stresujące jest szlifowanie. Potem już z górki, czyli formatowanie i wykańczanie – wyjaśnia artysta.

Intarcja 2 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnieIntarcja 1 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnie

Zenon Pląskowski mieszka i tworzy na Kociewiu, a konkretnie w niewielkiej wsi Rokocin. To właśnie okolice Starogardu Gdańskiego stanowią dla artysty inspirację i unoszą twórczego ducha. Jak sam przyznaje, swoje życie poświęcił intarsji – najpierw, od 1971 roku, doskonalił rzemiosło, by następnie przekształcić je w sztukę.

Prace Zenona Pląskowskiego wystawiane były nie tylko w różnych zakątkach Polski, ale również na Zachodzie. Wielu kolekcjonerów sztuki znad Wisły i z zagranicy w swoich kolekcjach posiada dzieła autorstwa kociewskiego artysty.

LUK 0700 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnieLUK 0689 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnieLUK 0690 - Zenon Pląskowski. Artysta, ktory "maluje" w drewnie

Jednak na samej intarsji działalność Zenona Pląskowskiego się nie kończy. W latach 90. wspólnie z Markiem Zagorskim założył Galerię „N”. Odbyło się tu wiele ważnych dla ziemi kociewskiej wystaw. Choć dziś artysta skupia się przede wszystkim na własnej twórczości, nadal chętnie udziela się społecznie i jest animatorem życia kulturalnego na Kociewiu. Kontakt: Zenon Plaskowski www.intarsja-plaskowski.blogspot.com

POLECANE DLA CIEBIE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wielkość czcionki
Kontrast