Choć to technika zdobnicza znana już w starożytności, w świecie współczesnym nie zyskała zbyt dużej popularności. Być może dlatego, że od twórcy wymaga nie tylko wyobraźni i umiejętności prezentacji swoich artystycznych wizji, ale także niebywałej sprawności manualnej i nienagannego warsztatu rzemieślniczego. Intarsja. Technika zdobnicza, której podstawą jest… drewno. To właśnie intarsji swoje artystyczne życie poświęcił Zenon Pląskowski.
Intarsja, czyli po włosku intarsio – wykładzina, to technika zdobnicza, która znana jest już od setek lat. Pierwsze dzieła tworzone zgodnie z prawidłami intarsji pojawiały się już w starożytności. Technika ta zyskała na popularności jednak dopiero w okresie baroku i renesansu. Dziś jest sztuką rzadko spotykaną.
W przypadku intarsji płótnem czy powierzchnią jest drewno. To ono stanowi podstawę tej niezwykle oryginalnej i efektownej techniki. Drewno, które stanowi rzeczoną podstawę, wykłada się elementami z innych gatunków i rodzajów drewna. Dzięki temu uzyskujemy wyjątkowe obrazy, zdobienia mebli i elementów użytkowych. Wszystkie można traktować jak dzieła sztuki.



By uzyskać efekt przestrzeni, kolorów czy perspektywy, drewno, które stanowi podstawę wykłada się elementami podpalanymi, bejcowanymi czy podbarwianymi. To właśnie takie wstawki są podstawą dzieła – wstawiamy je w miejsce uprzednio wykrojonego drewna i układamy w stosowne wzory.
Patrząc na prace Zenona Pląskowskiego aż trudno uwierzyć, że są one wykonane w drewnie. To panoramy miast, budynki, kamienice i kościoły, a także martwa natura, scenki biblijne czy portrety, które zachwycają najbardziej. Niezwykle pewne cięcie, mocno zarysowane kontury, zabawa kolorem a jednocześnie artyzm a nie tylko rzemieślnictwo – to cechy stylu Zenona Pląskowskiego.
Inspiracje? To może być tak naprawdę wszystko. Wśród ostatnich prac artysty znajdziemy zarówno portrety najbliższych (ukochane wnuczki Hania i Zosia i wnuczek Stefan), jak i podobizny postaci historycznych (Józef Haller).
Jakie są etapy powstawania drewnianych obrazów? – Po zakończeniu tworzenia następuje etap klejenia. Najbardziej stresujące jest szlifowanie. Potem już z górki, czyli formatowanie i wykańczanie – wyjaśnia artysta.


Zenon Pląskowski mieszka i tworzy na Kociewiu, a konkretnie w niewielkiej wsi Rokocin. To właśnie okolice Starogardu Gdańskiego stanowią dla artysty inspirację i unoszą twórczego ducha. Jak sam przyznaje, swoje życie poświęcił intarsji – najpierw, od 1971 roku, doskonalił rzemiosło, by następnie przekształcić je w sztukę.
Prace Zenona Pląskowskiego wystawiane były nie tylko w różnych zakątkach Polski, ale również na Zachodzie. Wielu kolekcjonerów sztuki znad Wisły i z zagranicy w swoich kolekcjach posiada dzieła autorstwa kociewskiego artysty.
Jednak na samej intarsji działalność Zenona Pląskowskiego się nie kończy. W latach 90. wspólnie z Markiem Zagorskim założył Galerię „N”. Odbyło się tu wiele ważnych dla ziemi kociewskiej wystaw. Choć dziś artysta skupia się przede wszystkim na własnej twórczości, nadal chętnie udziela się społecznie i jest animatorem życia kulturalnego na Kociewiu.
Kontakt:
Zenon Plaskowski